نحوه پاک کردن لاک از روی فرش

 نحوه پاک کردن لاک از روی فرش

بلاگ - ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

پاک کردن لاک از روی فرش نیاز به صبر و حوصله بسیاری دارد. هم می‌توانید از شوینده‌های مناسب و لاک پاک‌کن‌های بدون استون استفاده کنید. هم می‌توانید ترکیبات خانگی را به کار ببرید.

 نحوه پاک کردن لاک از روی فرش

 نحوه پاک کردن لاک از روی فرش

یکی از علایق خانم‌ها لاک زدن است. اما گاهی اوقات پیش می‌آید که سهواً شیشه لاک را روی فرش بریزند و این می‌تواند به یک معضل بزرگ تبدیل شود. اما جای نگرانی نیست. روش‌های مختلفی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید با صبر و حوصله لکه باقیمانده از لاک ناخن را از روی فرش پاک کنید. اگر این اتفاق همین حالا افتاده و لاک روی فرش هنوز خیس است، بهتر است عجله کنید. زیرا بعد از خشک شدن لاک پاک کردن آن خیلی سخت می‌شود. پاک کردن لاک از روی فرش سه مرحله دارد.
1.    اولین مرحله کارهای مقدماتی است که باید برای پاک‌سازی فرش انجام دهید.
2.    در دومین مرحله باید از یک لاک پاک‌کن مناسب استفاده کنید.
3.     در آخرین مرحله باید فرش را بشویید.
ما این مراحل را به ترتیب توضیح می‌دهیم تا شما بتوانید هرچه سریع‌تر لکه ایجادشده روی فرشتان را تمیز کنید.

برداشتن لاک از روی فرش

پیش از اینکه از شوینده‌های قوی و خطرناک مانند وایتکس برای شستشوی لاک استفاده کنید، کمی صبر کنید.
ابتدا شما باید یک قاشق کوچک انتخاب کنید. سپس باید به‌آرامی لاک را با قاشق بردارید. قاشق را تمیز کنید و مجدداً بدون اینکه هیچ فشاری به فرش بیاورید، لاک‌ها را با قاشق تمیز کنید. دقت داشته باشید که فشار دادن فرش باعث می‌شود لاک به عمق تاروپود فرش نفوذ کند و تمیز کردن آن سخت‌تر شود. بعد از انجام این کار باید یک پارچه نخی تمیز یا دستمال‌کاغذی بردارید و به‌آرامی روی لکه‌های فرش ضربه بزنید. این‌طوری می‌توانید لاک خیس را از روی فرش جمع کنید.
توجه: هر بار باید از طرف تمیز پارچه یا دستمال‌کاغذی با ضربه‌های آرام، استفاده کنید. تا زمانی که دیگر هیچ لاکی برای جذب شدن وجود نداشته باشد.


 

استفاده از لاک پاک‌کن یا حلال مناسب

انتخاب یک حلال یا تمیزکننده مناسب که بتواند بدون آسیب زدن به بافت فرش، لکه‌های باقیمانده روی آن را تمیز کند، ضروری است. بسیاری فکر می‌کنند که استون بهترین گزینه برای پاک کردن لاک از روی فرش است. درست است که استون می‌تواند لکه لاک را از بین ببرد، اما این ماده بسیار قوی است و می‌تواند به رنگ و بافت فرش شما آسیب بزند. فرش‌هایی که رنگ تیره دارند، بیشتر دچار آسیب‌دیدگی می‌شوند. درصورتی‌که فرش شما رنگ روشن دارد می‌توانید کمی استون به یک پارچه، پنبه یا گوش پاک‌کن آغشته کنید و به‌صورت ضربه‌ای روی لاک بزنید تا آرام‌آرام لکه‌ها تمیز شود. اگر نگران آسیب دیدن فرشتان هستید، می‌توانید از تمیزکننده‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، استفاده نمایید.
•    اسپری مو
•    شیشه‌پاک‌کن
•     الکل مالشی
•     آب‌اکسیژنه
نکته: آب‌اکسیژنه نیز مانند استون و وایتکس می‌تواند رنگ فرش را ببرد. برای همین بهتر است فقط برای فرش‌هایی که دارای رنگ روشن هستند از این ماده استفاده نمایید.

پاک کردن لاک با اسپری مو

اسپری مو یا همان تافت مو یک حلال مناسب است که می‌توانید با استفاده از آن لاک را از روی فرش پاک کنید. برای استفاده از این ماده باید ابتدا لاک روی فرش را کمی با آب مرطوب کنید. سپس اسپری مو را به‌آرامی روی آن بپاشید. ۱۲ الی ۱۵ پیس برای یک لکه کوچک کافی است. حالا باید ۱ تا ۲ دقیقه صبر کنید و به‌آرامی لاک‌های خشک‌شده را از روی فرش بتراشید. اگر بازهم لکه‌ای باقی‌مانده بود می‌توانید این کار را تکرار کنید تا در آخر به‌صورت کامل از شر لکه‌ها خلاص شوید.

پاک کردن لاک با آب‌اکسیژنه

اگر فرش‌های شما رنگ روشنی دارند، می‌توانید پارچه‌ای را انتخاب کنید که بافت نرمی دارد. حالا باید این پارچه را به آب‌اکسیژنه آغشته کنید و به‌صورت ضربه‌ای و آرام به لاک روی فرش ضربه بزنید. بعد از انجام این کار، سی دقیقه صبر کنید. مشاهده خواهید نمود که به‌کلی لکه‌های لاک از روی فرش پاک شده‌اند. در آخر با استفاده از یک حوله تمیز و نرم، قسمت مرطوب فرش را کاملاً خشک‌کنید.

پاک کردن لاک با الکل مالشی

الکل مالشی یا ایزوپروپیل الکل برای ضدعفونی موضعی مورداستفاده قرار می‌گیرد. شما می‌توانید این الکل را با قطره‌چکان به مقدار مناسب روی لاک بریزید و صبر کنید تا تمام قسمت‌ها به الکل آغشته شوند. هر چند بار که نیاز بود لکه را به الکل آغشته نمایید و سپس با یک پارچه تمیز لکه‌ها را پاک کنید.
توجه: زیاده‌روی در استفاده از الکل می‌تواند به فرش شما آسیب بزند.

پاک کردن لاک با لاک پاک‌کن

بعضی از لاک پاک‌کن‌ها بدون استون هستند. شما می‌توانید از این مواد هم استفاده کنید و نگرانی بابت آسیب دیدن فرش هم نداشته باشید. فقط باید دقت داشته باشید که فشار دادن پارچه و لاک پاک‌کن کار درستی نیست و حتماً باید خیلی آرام و بدون فشار اضافی، ناحیه آغشته شده به لاک را تمیز کنید.

پاک کردن لاک با شیشه شوی

یک اسپری شیشه شوی بردارید و این ماده را روی لکه‌ها اسپری کنید تا خیس شوند. سپس یک پارچه را به حالت نرم دورانی و خیلی آرام روی لکه‌ها بکشید. در آخر هم جای لکه را با آب پاک کنید. درصورتی‌که نیاز بود می‌توانید چندین بار این عمل را تکرار نمایید تا هیچ ردی از لاک روی فرش باقی نماند.
 

شستشوی فرش

پس از لکه‌برداری باید حتماً فرش را تمیز کنید و ناحیه موردنظر را با صابون بشویید. وقتی‌که کارتان تمام شد و از پاک‌کننده‌های قوی استفاده کردید، یک پارچه تمیز را روی فرش فشار دهید تا باقیمانده‌های حلال یا لاک جذب پارچه شوند. حالا باید از یک شوینده مناسب مانند شوینده فرش، صابون یا مایع لباسشویی استفاده نمایید.
این مواد را با آب مخلوط‌کنید و ناحیه موردنظر را به‌خوبی با یک اسفنج نرم به شوینده آغشته کنید. درنهایت نیز از یک اسفنج تمیز و آب خالی، استفاده نمایید تا تمام شوینده‌ها و صابون‌ها از داخل فرش پاک شوند. پس‌ازاینکه با یک حوله تمیز، فرش را خشک کردید، می‌توانید از سشوار برای خشک‌کردن ناحیه موردنظر استفاده نمایید. چراکه مرطوب ماندن فرش باعث می‌شود تا بو بگیرد و کپک بزند.

کلام پایانی

پاک کردن لاک از روی فرش نیاز به صبر و حوصله بسیاری دارد. هم می‌توانید از شوینده‌های مناسب و لاک پاک‌کن‌های بدون استون استفاده کنید. هم می‌توانید ترکیبات خانگی را به کار ببرید. اگر لاک روی فرش خشک‌شده باشد، ابتدا باید تکه‌های خشک‌شده را به‌صورت کامل با یک چاقو یا جسم تیز بتراشید و خرده‌های لاک را با جاروبرقی تمیز کنید. درصورتی‌که هنوز لکه‌ای باقی‌مانده بود، می‌توانید از روش‌هایی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم، استفاده نمایید. در صورت نیاز نیز می‌توانید فرش را به یک قالی‌شویی مطمئن بسپارید تا با استفاده از روش‌های اصولی، لکه‌های روی فرش را پاک ‌کنند.


مطالب مرتبط